Print Friendly, PDF & Email

De Citroën DS kwam rond 1956 op de markt en is sindsdien een klassiek icoon op de weg. In Nederland staat dit model bekend als “snoek” of “strijkijzer”. In het land van herkomst (Frankrijk) wordt deze auto echter wat sierlijker omschreven: DS (of déesse, spreek uit als “dee-esse“) betekent vanuit het Frans vertaald “godin”. Vanwege de baanbrekende techniek en het elegante uiterlijk is de DS wel eens betiteld als “mooiste auto van de twintigste eeuw”.

Er is een grote groep mensen die bijzondere gevoelens en herinneringen heeft aan dit bijzondere model. Vanzelfsprekend heeft Van der Lans & Busscher BV – Staatsievervoer dus een rouwauto-versie van de DS Break in het wagenpark opgenomen. De Citroën DS Rouwauto wordt dan ook al jaren regelmatig ingezet.

Vanwege de grote vraag naar dit model rouwauto heeft Van der Lans & Busscher besloten om dit klassieke model in een moderner jasje te gieten. Na een lange speurtocht naar auto’s die geschikt waren om aan te passen is er gekozen voor een Citroën DS Break uit 1973. Er wordt nu hard in het buitenland gewerkt om de nieuwe Citroën DS Rouwauto gereed te maken.

Het team van carrosseriebouwers dat de Citroën DS uit 1973 aanpast

Aanpassingen DS Break+ Rouwauto

De wielbasis van deze DS Break+ Rouwauto wordt 50cm verlengd ten opzichte van het standaardmodel. Hierdoor ontstaat er voldoende ruimte voor de meest gangbare uitvaartkisten. De kleurstelling zal two-tone zwart met wit worden. Hieronder ziet u een impressie van hoe de nieuwe DS+ Rouwauto er uit zal komen te zien.

Zij-aanzicht Citroën DS Break+ Rouwauto (in ontwikkeling)
Bovenaanzicht Citroën DS+ Rouwauto met open achterkant (in ontwikkeling)

Introductie

Zoals eerder vermeld zijn we nog druk bezig met de realisatie. We zullen u op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Natuurlijk laten we weten wanneer de Citroën DS Break+ Rouwauto inzetbaar is!